uw huidige locatie:  Home > Motoren > Cilinderkop

Cilinderkoppen

 


Kleppen en Klepveren

Cosworth cilinderkop met grote kleppen, deze ombouw komt het meest tot zijn recht boven de 650 pk mede door de grote turbo bijv. GT 40 en de daarbij behorende nokkenassen zal de powerband van 4000 tot 8600 toeren liggen.

Klepveren leveranciers: Kent, Pipercross, Isky heeft HBMotorsport standaard in het assortiment.
Kent en Pipercross leveren de zogenaamde dubblevalvespring kits, kunnen gemonteerd worden zonder dat je de schotel platforms behoeft  te laten zakken montage BD 15 nokkenas is dan het uiterste profiel.

Met isky valvesprings moeten de platforms uitgecotterd worden, iskey is een veer die anders gewonden is en langer zodoende is het mogelijk om een BD 16 nokkenasprofiel te gebruiken.

pulleys

Nokkenaspulleys zijn nodig als je een ander type nokkenas wil, om de timing van je nokkenas te verstellen . Zo kan je ook bereiken dat de motor onderin meer koppel heeft of een motor die bovenin meer koppel krijgt.

Fabricanten: Piper, kent en Mountune.

Nokkenas pulleys zijn van aluminium gemaakt  het is noodzakelijk dat je de distributieriem op de juiste specificatie monteert.


inlaatspruitstuk

 

Custum gemaakte inlaatspruitstukken de linker foto is van het zweedse type heeft als nadeel dat het voor hogere vermogens geschikt is.

De rechter foto is een inlaatspruitstuk van engelse makelaardij geschikt voor lage en hoge vermogens met een veel betere flow en responstijd van het gaspendaal.
 

Uitlaat spruitstuk

 

Links: Custom made uitlaatspruitstuk voor external wastegate. Dit spruitstuk is geschikt voor vermogen tot 800 PK

Rechts: Het orginele 2 WD uitlaatspruitstuk. Deze kan ook aangepast worden voor external wastegate. Het spruitstuk is dan geschikt voor vermogens tot 650 PK.

 


Flowen en Poorten

Flowen van de inlaat en uitlaatkanalen, net als met uitliteren van een cilinderkop kan ook de in en uitlaat kanalen op een flowbank getest worden op de doorstroming van gassen,eenuiterst tijd rovend klus wat het meest tot zijn recht komt als je het uiterste aan PK`s er uit wil persen.

Poorten van een cilinderkop en de grote van de inlaat en uitlaat kanalen is bepalend wat de klant wil aan vermogen.

uitliteren

Uitliteren van een cilinderkop is belangrijk,om later te bepalen wat de compressie verhouding moet worden.